Úvod &gt: Aktuality &gt: Tipy, jak skenovat ve 3D – 1. část

Tipy, jak skenovat ve 3D – 1. část

3. září 2015

Občas se při skenování setkáte s předměty, na kterých byste si mohli zuby „vylámat“. Jsou bez textury, s opakující se geometrií, nebo jsou malé a úplně bez geometrie. Připravili jsme pro vás několik rad, jak si s těmito předměty poradit.

Pokud budete skenovat ozubená kola nebo turbíny, které jsou skvělým příkladem předmětů bez textury s opakující se geometrií, mohou se objevit problémy s globální registrací nebo se zachycením textury. Jak těmto komplikacím předejít?

Použijte správné pozadí

Položte skenovaný předmět na pozadí, které bude mít dostatečnou texturu (jako je například potištěný nebo popsaný papír). Stačí si dát pozor na to, aby bylo pozadí po celou dobu uvnitř zorného pole skeneru a problém se sledováním textury nebo globálním registrem je vyřešen. Se správně zvoleným pozadím se zlepší i přesnost skenování. Jenom nezapomeňte zaznamenat text z co nejvíce pohledů.

Pozor: Vyhněte se pozadí, které je až příliš jasné a text není málo viditelný. Pokud byste takové pozadí zvolili, tak můžete dodatečně jas korigovat přímo na skeneru (funkce snížení jasu).

Finální podoba 3D modelu ozubeného kola

Přidejte texturu

V případě, kdy se setkáte s předmětem, který je velkých rozměrů a pozadí by se do zorného pole nevešlo, můžete texturu skenovanému předmětu přidat sami. Tímto způsobem 3D skener jednoduše rozpozná texturu předmětu, například díky rozdílným barvám a tvarům. Skenovaný předmět můžete popsat čísly, písmeny, popřípadě křížky. Hlavní výhoda této metody je v tom, že ji můžete použít na jakkoliv velkém předmětu (i několik metrů dlouhém).

Pozor: Ujistěte se, že je textura každého snímku unikátní, abyste neměli problémy s tvorbou výsledného modelu. Proto je nejvhodnější označit skenovaný předmět písmeny nebo číslicemi.

Pokud nemůžete na skenovaný předmět psát, použijte lepicí pásku. S ní jednoduše označíte předmět s jakýmkoliv povrchem a předejte i jeho poškození nebo zašpinění.

Malé předměty s mizivou nebo žádnou geometrií

Jak naskenovat předmět, který nemá texturu ani geometrii a kromě toho je ještě menších rozměrů? Jako příklad nám může posloužit třeba klíč. První komplikací nejspíše bude tracking. Konce klíče jsou moc malé na to, aby je dokázal skener zaznamenat. Nejsnazší řešení je opět zvolit vhodné pozadí, které jasně vymezí konce klíče. Druhý potenciální problém je zarovnání. Většina klíčů má na větších plochách podobnou geometrii a kraje nemají žádné výraznější rysy.

Finální podoba 3D modelu klíče

U větších předmětů, jak jsme si již vysvětlili výše, bychom přidali texturu, ale u klíče to kvůli jeho velikosti není možné. Proto je nejlepším řešením naskenování klíče kolem dokola na jeden pokus (najednou). Aby bylo skenování úspěšné, je potřeba zafixovat klíč ve vzduchu, například kleštěmi (nesmí ležet na podložce), a použít potištěný papír jako pozadí. Třetím a posledním problémem může být globální registrační algoritmus, který nemusí mít dostatek dat pro přesnou registraci. A to platí především pro zakřivení konců klíče. I tento problém by měl vyřešit papír jako pozadí, ale opět si dejte pozor na to, aby byl papír potištěný nebo nějak popsaný. Pokud klíč zafixujete a přidáte vhodné pozadí (viz obrázek níže), tak zajistíte hladký průběh vašeho 3D skenování i komplikovanějších předmětů jako je klíč.

Příprava klíče, abychom jej mohli naskenovat ze všech stran. Je potřeba mít dostatek pozadí pro tracking a pozadí másí mít dostatečnou texturu, která zajistí přesnou registraci.

Více informací a novinek ze světa 3D skenování najdete na našich Facebookových stránkách.

Chcete naskenovat nějaký objekt a nevíte, jak na to? Kontaktujte nás, rádi vám poradíme.

Mohlo by vás zajímat:

Artec Studio 10: Videonávod nejen pro začátečníky
Umíte pracovat s novou verzí Artec Studia 10? Chcete se naučit skenovat krok po kroku a nevíte, kde začít? Pokud ano, pak je nový videonávod vhodný přímo pro vás, ať už jste začátečníci nebo pokročilí uživatelé Artec Studia.

3D sken motocyklového závodníka, víme jak na to!
Přinášíme vám další ukázku skenování s 3D skenerem RangeVision. Tentokrát pozoruhodné skenování závodníka na motorce. Podívejte se na shrnutí celého procesu od samotného 3D skenování až po možná využití výsledného 3D modelu.

Napoleonova socha aneb skenování velkých objektů
Lidé se často ptají: „Jak se skenují velké objekty? Jak je náročné následné zpracování 3D modelu?“. Tento článek vám objasní celý proces na příkladu 3D skenování několikametrové sochy Napoleona za použití 3D skeneru Artec Eva a nového Artec Studia 10.

Originální článek najdete na stránkách Artec 3D.

 
 
Mapa webuO webu | Tisknout stránku  | 
|
Vyrobila: Omega Design
 
 
 
Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Další informace  Rozumím